Start-ups Koplopers In Anders Werken

Er is veel te doen over Startups. De Ubers, AirBnB – ze raken niet alleen de nerds maar ook de gewone man. Voor de één een nieuwe kans voor de ander broodroof, ieder heeft zijn eigen perspectief… Wat moeten met deze nieuwe spelers in ons online straatbeeld? Wat doen ze anders, zijn ze blijvertjes en wat kunnen we ervan leren? Vaak bestaat het beeld van de jonge ‘eager beavers’ die de gevestigde orde wel even om ver helpen. In deze blog een nuance over startups .

1. De beste plek voor Startups is Silicon Valley?
Hier zitten op zijn minst de meest smaakmakende bedrijven en kennisinstituten. Men spreekt ook wel van een ecosysteem. En dat al meer dan dertig jaar functioneert. Dat is een belangrijke voorsprong. Ook een ecosysteem gedreven door talent en mensen die het kunstje al vele malen hebben gedaan. De plek waar mensen met een trackrecord geld krijgen en veel minder de slimme plannen. Verder zijn er heel veel gelukzoekers die hun plekje in het ecosysteem proberen te bevechten. Met even zoveel uitvallers. In Europa zijn Londen en Berlijn de hotspots. Berlijn vanwege de relatieve lage kosten van levensonderhoud. Maar wordt allengs duurder. Hou Lissabon en Estland in de gaten. De kosten zijn (nog) lager en Estland wordt zelfs geroemd als “de Staat als Startup” (http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2015/april/nlpolitiek-digitale-ambitie.html). Vestigingsplek is dus om meerdere redenen van belang, maar geld is sowieso een factor. In Manilla start je op voor een prikkie en Zurich is voor de ‘luxepeerden’. Kijk maar eens op deze infographic.

Betahaus: Werken en leren tegelijk http://www.betahaus.com/berlin/

Impact Hub: eigen living lab voor toekomst van werken
http://www.impacthubberlin.net/

Inmiddels heeft elk zichzelf respecterende gemeente of bedrijventerrein een ‘startup hub’. Vaak een exponent van de leegstand in de kantoorsector. Maar het lukt de vastgoedsector niet goed om goede verdienmodellen te vinden. Interessant is om te zien of er serviceconcepten inzitten voor facilitaire dienstverleners, of komen ook nieuwe spelers in branche.

2. Startups zijn een economische factor van betekenis?
Dat hangt af van hoe je het bekijkt… Ja, nieuwe banen – maar ook banen met veel bestaansonzekerheid http://www.forbes.com/sites/krisztinaholly/2013/09/20/seven-reasons-why-startups-wont-save-the-economy/. Het leven in de Startup Scene gaat niet over rozen. Zo was je met 50 man, zo ben je weer alleen. Terechte kritiek is dat Startups niet enkel moeten starten, maar ook moeten opschalen. Daarvoor heb je geld nodig en om dat te krijgen een bewijs dat je business model werkt. Structureel onderzoek is dus cruciaal. Je moet continu in de praktijk ‘gecontroleerd’ experimenteren.

Zo ben je met heel veel…

Zo ben je weer in je eentje

Zie hier ook een van de moeilijkheden dienstverleners in co-work spaces, multi tennantgebouwen en andere ecosystemen waar deze jonge ondernemers zitten. Het is flex to the max or die… Taakintegratie is het sleutelwoord.

3. Startups leren sneller?

Ja! Startups verfijnen via hun trial-and-error methode zoals beschreven in de Lean Startup, de best selling startup guide van Eric Ries (http://theleanstartup.com/). Belangrijke boodschappen van Eric:

  • Gecontroleerde experimenten van bouwen, meten en leren om tot duurzame ondernemingen te komen.
  • Je bent snel vertrokken als Startup binnen een groot bedrijf, maar als het startup klimaat of commitment niet geregeld is, ligt mislukking op de loer. Dus bij corporates toch een hele tour aan roadshows om alle baasjes op één lijn te krijgen.
  • Voor de individuele Startups; zoek een plek in een ecosysteem dat dit gecontroleerd experimenteren mogelijk maakt. Alleen op je zolderkamer redt je het niet (meer).

 

Ton (CEO Corporate – Vebego CH) meets Morton (CEO Startup – Stuffle.com) over vallen en opstaan in de praktijk

Collega Peter Mudde (r.) aan tafel met Hugo Raaijmakers, Philips (l.) en Constantijn van Oranje (midden) bij Lean Startup Bootcamp

Uitvoerende dienstverleners zijn vanuit hun aard vaak trial en error bedrijven. Dienstverlening komt tot stand uit afstemming tussen de klant en de leverancier. Daarom het bij ‘mensintensieve’ dienstverlening vaak moeilijk om te standaardiseren. De kampioen is degene die trail en error omzet in lerend vermogen. Dat moet je wel even in je processen inbouwen!

4. Startups is a way of life?

Ja, als je wilt overleven in het hoog competitieve veld van Startups, ben je dag en nacht met je zaak bezig. Users, users, users, tractie, tractie, tractie, data, data, data. Dit zijn de belangrijkste indicatoren of je de volgende financieringsronde gaat halen. Hun werkomgeving is dus ook hun woonomgeving. 24×7 moeten faciliteiten beschikbaar zijn. En low cost. Een beetje zelfwerkzaamheid van de eindgebruiker kan prima.

Echter als de startup uit zijn jasje groeit (scale up) is vaak ook een andere plek nodig. Ze komen weer onder de normalo’s want dat zijn toch vaak de gevestigde bedrijven. Mooie nieuwe tussenvormen in Utrecht zijn het HNK en JIM.

 

Waar of onwaar, ga vooral zelf een kijkje nemen!

Er zijn veel waar- en onwaarheden in de startup wereld, afhankelijk van wie je spreekt. Ga vooral zelf een kijkje nemen voordat je begint of investeert. Heel erg leerzaam, op zijn minst een goede spiegel voor je eigen business, je eigen innovatievermogen en je eigen stakeholdersveld. Je hoeft niet ver weg te gaan, elke zichzelf respecterende universiteit is bezig met zijn ecosysteem. ZZP-ers doen meetups van Houten tot Hoensbroek, accelerators organiseren pitchdagen. Vaak ben je van harte welkom.

Leave a Comment