Facilitaire Sector als gids voor Sociale Innovatie? Jazeker!

Kortgeleden werd ik door Service Management gevraagd over de stand van innovatie in schoonmaakland. Natuurlijk, robots en sensoren die ruimtegebruik meten zijn voor de hand liggende ontwikkelingen. Maar ik denk toch dat Sociale Innovatie eigenlijk de stille motor is achter de vernieuwing. En niet alleen schoonmaak, maar eigenlijk de hele facilitaire sector.K

Alweer een tijdje terug schreven Annette van Waning en ik een vierluik voor Facility Management. Toen gingen in op twee richtingen: de medewerker en de klant. Voor medewerkers zoomden we in op leuker en makkelijker werken (draagt sterk bij aan kostenverlaging) en het vergroten van je toegevoegde waarde voor klanten door een betere beleving van je dienstverlening. Op deze onderwerpen zien we tal van mooie voorbeelden waarin medewerkers meer regie en invloed krijgen op het organiseren van hun werk. Richting klanten zien we veel over klantbeleving: customer experience en journeys zijn inmiddels gemeengoed in het facilitair bedrijf.

Een derde richting binnen sociale innovatie is slim samenwerken en met een brede groep aan stakeholders tot nieuwe oplossingen komen. Dan gaat het om ketensamenwerking, co-creatie of het bouwen van een ecosysteem van organisaties en mensen die eenzelfde doel of droom nastreven. Daar zien we mooie voorbeelden:

Met dit soort initiatieven is de sector zeker een koploper. Zij laten zien dat innovatie lang niet alleen een techfeestje is, maar dat iedereen vanuit zijn of haar rol mee kan doen. Het mooie is dat deze stroming geld verdienen combineert met het streven naar een betere wereld voor mens en dier. Dat mag best wat vaker gedeeld worden. Wie wil daar nu niet mee aan doen?

Comments are closed.