Plastic soep in Azië een “dicht-bij-je-bed-show”

In de afgelopen maanden was ik tien weken te gast in Zuid-Oost Azië.  Als duurzaamheidsgekkie voor mij een ‘safari’ met twee gezichten: wederom voelde ik me een enorme welkome gast, maar met de miljoenen andere gasten maken we er wel een puinbak van. Het goede nieuws – er komt bewustzijn, er is actie en mooie voorbeelden om hier in Nederland te kunnen implementeren.

In your face…

Nergens anders voelde voel ik me zo welkom in zo’n adembenemende omgeving. Ik heb genoten van de meest fabelachtige uitzichten, ruige bergen, helderblauwe oceanen, verlaten ruïnes, drukke steden en de meest gastvrije mensen.

Helaas ook de grote hoeveelheden aan vervuiling die je er gratis bij krijgt.  In Zuid-Oost Azië is de Plastic Soep namelijk geen ver-van-je-bed-show, zoals dat voor veel mensen in Nederland zo is. Je ziet afval overal waar je kijkt: onder bruggen tijdens een rondtour, op stranden tijdens het chillen en in de oceaan tijdens het duiken.

No alt text provided for this image

We snorkelden met schildpadden en koraal en genoten intens, maar kregen tegelijkertijd buikpijn van de gedachten over de groeiende plastic soep en de impact daarvan op deze prachtige omgeving. Waar je in Nederland nog aardig om de gevolgen van plastic heen kunt, is het in Zuid-Oost Azië behoorlijk ‘in your face’.

Tegenbeweging zichtbaar

Gelukkig is er voor elke beweging een tegenbeweging. Hoewel plastic hier aan de lopende band wordt geproduceerd en gebruikt, zie je ook een heleboel initiatieven om plastic (zwerf) afval tegen te gaan. Alternatieven voor plastic én de bereidheid om in de mix van lokale bewoners met toeristen actie te ondernemen. Fantastisch om als duurzaamheidsgekkie te zien en om mee te maken!

Zo organiseert Trash Hero’s bijvoorbeeld met bewoners en organisaties clean up acties om strand en oceaan schoon te maken.  Ook steeds meer toeristen organiseren clean-up acties. Deze bottom-up acties slaan een brug tussen toerist en bewoner, en zorgen voor een gezamenlijk gevoel van verantwoordelijkheid. Toeristen maken gebruik van de gastvrijheid van Zuid-Oost Azië, maar snappen gelukkig ook steeds meer dat zij de rol van goede, verantwoordelijke gast moeten pakken.

No alt text provided for this image

De plastic soup begint natuurlijk met een aanpak bij de bron. Ook dat zie je als opvallende trend in het gebruik van reusables in plaats van Single Use Plastics. We zien horecagelegenheden gebruik maken van bamboe of stalen rietjes. Bedrijven zoals Trash Hero’s en RefillNotLandfillverkopen reusable bottles, die je na aanschaf bij de aangesloten restaurants en cafés gratis kan hervullen. Buiten deze organisatie om zijn er tal andere waterstations waar je je fles gratis of voor een minieme vergoeding kan vullen.

Dicht-bij-je-bed aanpak

Wat neem ik mee van deze safari? Vooral de kracht van mensen die samen aanzetten tot gedragsverandering. Allereerst de kracht van bottom-up acties als verbindende factor. Na succesvolle clean-up acties in o.a Indonesië co-organiseerden we in Nederland weer de Plog- en Plandel Competitie van de Green Business Club Utrecht: een opraap actie waar meerdere bedrijven het stationsgebied van Utrecht Centraal opruimen.

Plog & Plandel groep van de Green Business Club Utrecht

Daarnaast gebruik van reusables in plaats van Single Use Plastics. Ik ben mijn SUP gebruiksgedrag nog eens gaan her-evalueren. In elke tas heb ik inmiddels een  herbruikbare coffee cup. Dus altijd mijn eigen beker mee, onderweg in de trein of op de verschillende werkplekken die ik dagelijks bezoek. Op veel plekken rond stations krijg je al korting als je met je eigen beker komt. Horecagelegenheden die dit niet standaard doen, zijn toch vaak bereid om alsnog korting geven. Dus het tonen van je eigen mok, zet aan tot ander gedrag bij ondernemers.

Tenslotte het zichtbaar maken van de Plastic Soup en het aandacht geven aan de ‘tegenbeweging’. Kortom de goede voorbeelden. Mijn safari deelde ik met Ragna, die tegelijkertijd elders in Azië reisde. We delen onze ervaringen op Instagram Revolutionlust.

Sociale beweging: kom zelf in actie!

Het gaat allereerst om de mindset. We zijn steeds meer onderweg; je bent dus vaak te gast. Gedraag je dan ook als een verantwoordelijke gast en begin met kritisch te kijken naar je eigen plastic gebruik onderweg.

De Dicht-bij-je-bed aanpak gaat om sociale beweging. Natuurlijk in de echte wereld, want plastic is helaas geen virtueel goedje. Maar social media helpen ons wel om sneller te leren en in actie te komen.

Wil jij zelf of met jouw organisatie in beweging komen? Ik praat je graag bij over hoe je praktisch én snel vertrokken bent!

No alt text provided for this image

Comments are closed.