HOTSPOTTOUR LONDEN dag 3: nieuwe werkplekken, nieuwe werktaken

Drie dagen werken vanuit Londen. Zonder eigen kantoor. Op zoek naar de toekomst van de stad. Waarom? De groei van de steden is een drijvende kracht achter hoe en waar we werken. In drie dagen kun je dat in Londen dat fantastisch ervaren. Zet je nieuwsgierigheidsbril op en ga mee met het vizier ‘van groot naar klein’:

  • Dag 1 de toekomst van de stad – metabolisme
  • Dag 2 de werkplek van de toekomst – opkomst van de third space
  • Dag 3 het werk van de toekomst – nieuwe werkplekken, nieuwe werktaken

 

HOTSPOTTOUR LONDEN dag 3: nieuwe werkplekken, nieuwe werktaken

Mayfair – Westminster – Somerset House – Kensington – Greenwich Peninsula

De stad wordt steeds drukker, we vinden allerlei nieuwe plekken om te werken – dan levert ook veel nieuw werk op. En wat voor werk is dat dan. En doen mensen, robots of computers dat?

Eigenlijk zie je vijf belangrijke veranderingen:

1- geïntegreerde of uitbreiding van taken

2- in contact met mensen

3- technologie als aanvulling

4- uitbesteding van taken aan de eindgebruiker

5- circulaire economie als aanjager

Meer of minder werk? Meer, omdat de te bedienen doelgroep in de stad groter en groter wordt. Maar vooral anders!

 

Geïntegreerde of uitbreiding van taken met je mobiel als belangrijkste werktool

In de Third Places is ruimte om met een frisse blik naar de dienstverlening te kijken. Het werkt een beetje vanuit het principe “gebruik van wat er gratis al is”. Kennis van het ecosysteem op de vierkante kilometer is dan een must.

Voorbeelden daarvan zijn de bootcampers is parken. Geen dure sportschool meer, maar publiek bundelen dat er toch al is met natuurlijke fitnesstoestellen als boomstammen heuveltjes. Allerlei acts,  levende standbeelden of verhuur van ligstoelen. Deze maken allemaal aanwezig van het gratis aanwezig van een veel publiek met een goedgevulde portemonnee.

Kensington Park: waar een publiek is, is een act…

Of het vervullen van extra taken, omdat je er toch al bent en het gebied heel goed kent. Bijvoorbeeld als schoonmaker signalerings- of klein logistieke taken. Allemaal mogelijk met behulp van je mobiele telefoon en gratis beschikbare apps. Je doelgroep mobiliseren (via eventbright.com), signaleringen doen (vernieling melden via WhatsApp) of je werktaken aan elkaar te plannen (roomler.com). Vooral in large public area’s (stations, parken) zijn deze tools eigenlijk superhandig om samen te werken ook tussen leveranciers van diensten. Appgroepje aanmaken met de dienstverleners in jouw wijk en klaar! Toch wonderlijk dat nog zoveel dienstverleners bezig zijn met het ontwikkelen van hun eigen app…

Eventbright – regel je eigen community 

 

In contact met mensen

In veel cowork spaces zijn de dienstverleners over naar integratie van taken – waarbij sociale interactie online en offline je allerbelangrijkste competentie is. Want daar is de nieuwe job de Community Champion. Je organiseert feestjes, meetups, zorgt zo voor actieve gebruikers van de locatie en tractie (herhaalbezoek). Veelal online – maar offline is het ook de handen uit de mouwen steken. En met een vette glimlach gebruikers in de ‘house rules’ krijgen. De customer journey van de eindgebruiker is leidend en dat betekent dat taken rondom veilig, heel en schoon niet meer opgeknipt worden. De Community Champion houdt een oogje in het zeil, pakt ‘eyecatchers’ (propjes op de grond) aan en heeft voor iedereen een luisterend oor.

Een paar mooie voorbeelden hiervan zie je ook in de reguliere kantooromgeving. Housekeeper, Management Assistent Carol is inmiddels de Community Champion van CP+B Advertising  in Kings Cross. Daar is zij  het vaste anker voor de vaste medewerkers en allerhande freelancers in de flexschil

CP+B – nieuwe inrichting facilitaire taken

Op elk van deze communities zijn verschillende ratio’s van het aantal support medewerkers op communityleden. Maar hoe minder de community elkaar en de locatie kent, hoe meer werk. In het algemeen zijn ze veel efficiënter dan het klassieke opdelen en uitbesteden van deze taken.

Gevolg is ook dat de reguliere uitvoerende taken op de achtergrond meer periodiek worden (2x per week avondschoonmaak) en catering en beveiliging gaan over boodschappen doen en receptietaken. Kortom – dienstverlening met weinig sociale interactie (achter de schermen) neemt af. Een grote bedreiging voor mensen met een minimale startkwalificatie, slechte taalbeheersing en beperkt sociaal vermogen, die traditioneel deze banen hebben.

 

Technologie als aanvulling

Voor iedereen van hoog tot laag is de uitbreiding van je werktaken via je telefoon de meest prominente. Bijna vanzelf, zonder opleiding of tussenkomst van HR hebben we deze taken aan ons werk toegevoegd. Daarnaast zijn er meer specialistische ‘operator taken’. Het bedienen van nieuwe machines (de hondepoepzuigwagen) of de robot. De machine doet de zware routinematige taken en de mens is vooralsnog op zijn best bij niet-routinematige zaken. Dus als het even anders loopt dan gepland of bij betekenisvolle contactmomenten (sleutels verloren…). Er zijn experimenten met robots, bijvoorbeeld de barrista van Starbucks (schijnt ergens te staan op Greenwich Peninsula, maar nog niet gevonden ☹) – maar lijkt nu vooral een meer promotioneel karakter te hebben.

Van hear say ook aanwezig in Londen de robotbarrista – echter niet gevonden…

Ook hier is de vraag hoe snel Sociale Intelligentie te robotiseren is en voor welke taken. We raken steeds meer gewend aan interactie met technologie en er zijn zelfs zorgen over de mate waarin de jongere generaties hierdoor nog empathisch vermogen ontwikkelen. Maar ja, als dat ook minder belangrijk wordt dan in een robot misschien juist wel lekker…

 

Uitbesteding van taken aan de eindgebruiker

De do-it-yourself technologie zorgt ook voor het uitbesteden van taken naar de eindgebruiker. Elektronische lockers, zelf checkin en je koffie bestellen. Deze service-automation is met name fijn voor de eindgebruiker met haast en behoefte aan autonomie. Minder wachtrijen en voorspelbare interactie. Dus geen last van sacherijnige baliemedewerkers.

Ook niet technische dienstverleningstaken worden weer teruggelegd bij de eindgebruiker. In de co-workspaces is dat onderdeel van de houserules (zie dag 2). Daarnaast vraagt men zeker in Londen de medewerking van het publiek voor het signaleren van verdachte situaties. Overal te zien in de Underground of grote publieksruimte.

Voor dit bord moet je goed zoeken 🙂 Veiligheid en humor gaan best samen…

 

Circulaire economie als aanjager

Veel nieuwe taken komen voort uit de circulaire economie. Enerzijds door allerlei vormen van logistiek gekoppeld aan hergebruik. Denk aan vervoer, sorteren en opslag van afval en materialen. Anderzijds door de komst van nieuwe dienstverleningsconcepten. Wat te denken van het onderhoud van het uritroittoir waar schoonmaker en groenvoorziener elkaar kruisen. Of permanent verbouwer op een flexpaviljoen. Dit zijn volledig circulaire tijdelijke ruimtes die op- en afbouw vragen op basis van het publiek. Ook hier natuurlijk in combinatie met de al eerder genoemde Community Champion.

Uritrottoir waar openbare toiletten urine als grondstof opvangen

Ontwerp van een Flexpaviljoen: elk dagdeel een andere look en ander publiek

Erg leuk is een club als HUBBUB foundation die met challenges op de grote verspillers rondom mode, voedsel, wijken en huizen. Heel praktisch grote thema’s praktisch handen en voeten geeft. Vanuit het ecosysteem van Somerset House. Van koffiebeker challenges in The City tot de Community Fridge waar men overgebleven voedsel bewaart. In deze initiatieven zitten veel lokale nieuwe taken.

Ten slotte: kijk ook in je eigen achtertuin

Londen is een bron van inspiratie maar kijk vooral ook dichter bij huis. Wat gebeurt er op jouw vierkante kilometer? Waar zie jij de stad van de toekomst om je heen? En op welke plekken werk jij en waarvoor en wanneer? Welke sociale gedragscodes en welke technologieën. En welke nieuwe taken. Just another day at the office?

 

 

 

 

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *